Inne nazwy: pro-witamina A, beta-karoten, retinol.

Występowanie (naturalnie): produkty zwierzęce (szeroko pojęte mięso, produkty mleczne, w szczególności sery, śmietana i mleko, wątróbka, niezależnie od rodzaju, tłuste ryby, drób, jaja) oraz produkty roślinne (czerwone owoce: mango, brzoskwinie, morele, grejpfruty, papaje; czerwone warzywa: dynia, marchew, słodkie ziemniaki; inne warzywa: szpinak, brokuły, warzywa liściaste).

Inne miejsca występowania: kosmetyki z retinolem, leki wspierające leczenie trądziku, kremy odpowiedzialne za stymulację produkcji kolagenu i elastyny, suplementy diety z octanem retinylu bądź palmitynianem retinylu, zwanym również preformowaną witaminą A, preparaty wielowitaminowe tzn. kompleksy witamin, suplementy diety stworzone na bazie tranu.

Witamina
Witamina

Norma dziennego spożycia: 400 mikrogramów (0-6 miesięcy), 500 mikrogramów (7-12 miesięcy), 300 mikrogramów (1-3 lata), 400 mikrogramów (4-8 lat), 600 mikrogramów (9-13 lat), 700 mikrogramów (dorosłe kobiety), 900 mikrogramów (dorośli mężczyźni).

Niedobór witaminy A: problemy ze wzrokiem (pogorszenie widzenia po wzroku, kurza ślepota, suchość oczu), problemy skórne (łuszczyca, wysypki), problemy z włosami (nadmierne wypadanie), łamliwe paznokcie, dolegliwości kobiece (zaburzenia miesiączkowania, problemy z płodnością), charakterystyczne „dzwonienie w uszach” u osób starszych.

Nadmiar witaminy A: osłabienie kości prowadzące do osteoporozy, wady wrodzone u dzieci, problemy skórne (łuszczyca, świąd), uporczywe bóle głowy, łysienie, chroniczne zmęczenie, rozdrażnienie, krwawienie z dziąseł, dolegliwości żołądkowe, zmiana koloru skóry na żółty bądź pomarańczowy.

Wskazania do dodatkowej suplementacji witaminy A: chroniczny (przewlekły) stres, okres jesienno-zimowej bądź wiosennej chandry, intensywny (sportowy) tryb życia, niezdrowa, niezbilansowana, pozbawiona owoców i warzyw dieta, nadmiar spożycia kawy, herbaty oraz alkoholu, okres rekonwalescencji po chorobach bakteryjnych i wirusowych.

Podsumowanie: ludzki organizm potrzebuje witaminy A do prawidłowej pracy większości narządów oraz kośćca. Witamina A odpowiada za zdrową formę zębów i kości, a także tzn. tkanek miękkich. Zawdzięczamy jej satysfakcjonujący wygląd włosów, skóry oraz paznokci. Witamina A jest też niezbędna dla przedstawicielek płci pięknej, w szczególności kobiet starających się o dziecko. Braki w jej suplementacji mogą prowadzić do wyraźnego osłabienia organizmu.

Bardzo dobre witaminy można kupić w sklepie: https://olimpsport.com/pl/produkty-42/odzywki-i-suplementy-130/witaminy-i-mineraly-60

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej VIP

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Stylista samochodów

Franczyzobiorcy S Plus poprawiają wygląd pojazdów prywatnych i służbowych. Klientami firmy…