Inne nazwy: pro-witamina A, beta-karoten, retinol.

Występowanie (naturalnie): produkty zwierzęce (szeroko pojęte mięso, produkty mleczne, w szczególności sery, śmietana i mleko, wątróbka, niezależnie od rodzaju, tłuste ryby, drób, jaja) oraz produkty roślinne (czerwone owoce: mango, brzoskwinie, morele, grejpfruty, papaje; czerwone warzywa: dynia, marchew, słodkie ziemniaki; inne warzywa: szpinak, brokuły, warzywa liściaste).

Inne miejsca występowania: kosmetyki z retinolem, leki wspierające leczenie trądziku, kremy odpowiedzialne za stymulację produkcji kolagenu i elastyny, suplementy diety z octanem retinylu bądź palmitynianem retinylu, zwanym również preformowaną witaminą A, preparaty wielowitaminowe tzn. kompleksy witamin, suplementy diety stworzone na bazie tranu.

Witamina
Witamina

Norma dziennego spożycia: 400 mikrogramów (0-6 miesięcy), 500 mikrogramów (7-12 miesięcy), 300 mikrogramów (1-3 lata), 400 mikrogramów (4-8 lat), 600 mikrogramów (9-13 lat), 700 mikrogramów (dorosłe kobiety), 900 mikrogramów (dorośli mężczyźni).

Niedobór witaminy A: problemy ze wzrokiem (pogorszenie widzenia po wzroku, kurza ślepota, suchość oczu), problemy skórne (łuszczyca, wysypki), problemy z włosami (nadmierne wypadanie), łamliwe paznokcie, dolegliwości kobiece (zaburzenia miesiączkowania, problemy z płodnością), charakterystyczne „dzwonienie w uszach” u osób starszych.

Nadmiar witaminy A: osłabienie kości prowadzące do osteoporozy, wady wrodzone u dzieci, problemy skórne (łuszczyca, świąd), uporczywe bóle głowy, łysienie, chroniczne zmęczenie, rozdrażnienie, krwawienie z dziąseł, dolegliwości żołądkowe, zmiana koloru skóry na żółty bądź pomarańczowy.

Wskazania do dodatkowej suplementacji witaminy A: chroniczny (przewlekły) stres, okres jesienno-zimowej bądź wiosennej chandry, intensywny (sportowy) tryb życia, niezdrowa, niezbilansowana, pozbawiona owoców i warzyw dieta, nadmiar spożycia kawy, herbaty oraz alkoholu, okres rekonwalescencji po chorobach bakteryjnych i wirusowych.

Podsumowanie: ludzki organizm potrzebuje witaminy A do prawidłowej pracy większości narządów oraz kośćca. Witamina A odpowiada za zdrową formę zębów i kości, a także tzn. tkanek miękkich. Zawdzięczamy jej satysfakcjonujący wygląd włosów, skóry oraz paznokci. Witamina A jest też niezbędna dla przedstawicielek płci pięknej, w szczególności kobiet starających się o dziecko. Braki w jej suplementacji mogą prowadzić do wyraźnego osłabienia organizmu.

Bardzo dobre witaminy można kupić w sklepie: https://olimpsport.com/pl/produkty-42/odzywki-i-suplementy-130/witaminy-i-mineraly-60

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej VIP

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Wykładziny dywanowe

Na co zwrócić uwagę przy zakupie wykładzin dywanowych? Kupujesz wykładzinę? Zwróć na to uw…