Dom Porady Potyczki rodzinne VW Sharan – Seat Alhambra

Potyczki rodzinne VW Sharan – Seat Alhambra

9 min odczyt
0
0
4,812

Pod względem konstrukcyjnym te dwa minivany z napędem 4×4 są bliźniakami i oferują identyczne walory użytkowe. Jednak wybór między Sharanem a Alhambrą nie jest tylko kwestią gustu.

Choć na pierwszy rzut oka Alhambra i Sharan są do siebie bardzo podobne, to jednak styliści starali się podkreślić cechy charakterystyczne każdej z marek. Różnice widać w wyglądzie pasa przedniego, gdzie inne kształty mają reflektory, grill i zderzak. Także tylne lampy otrzymały indywidualną grafikę. Każda z marek ma też zarezerwowane wzory felg ze stopów lekkich, a we wnętrzu kolorystykę tapicerek, kształt kierownicy i systemy multimedialne. Każdy z modeli oferuje szeroki zakres personalizacji, nie ma więc problemu z dopasowaniem ich do indywidualnych gustów. Lista wyposażenia zarówno seryjnego, jak i opcjonalnego jest imponująca, tym bardziej że odmiany z napędem na obie osie są dostępne tylko w bogatszych wersjach: Comfortline i Highline w przypadku Volkswagena oraz Style w Seacie. W obu przypadkach napęd 4×4 występuje tylko w zestawieniu z turbodoładowanym dieslem 2.0 TDI i 6-biegową ręczną skrzynią.

Obydwa auta produkowane są w Portugalii.

VW Sharan
VW Sharan

Mimo że te modele różnią się powierzchownie, to pod względem właściwości użytkowych są niemal identyczne. W każdym do dyspozycji jest przepastne wnętrze, w którym w zależności od konfiguracji siedzeń może swobodnie zmieścić się nawet siedem osób. Standard to pięć miejsc, natomiast za dwa dodatkowe, chowane w podłodze bagażnika w Seacie trzeba dopłacić niespełna 2900 zł, podczas gdy w Volkswagenie ta opcja kosztuje 3310 zł w Comfortline i aż 5470 zł w Highline, co wynika m.in. z faktu, że w tej drugiej standardem jest tapicerka częściowo wykonana z alcantary. Zajmowanie miejsc w trzecim rzędzie ułatwia system Easy En-try, dzięki któremu skrajne siedzenia w drugim rzędzie odchylają się i przesuwają do przodu. Co ważne, nie wymaga to wysiłku, wystarczy pociągnąć za uchwyt umieszczony z boku fotela. Siedzenia można łatwo przesuwać, składać lub demontować, dopasowując w ten sposób przestrzeń we wnętrzu do różnych potrzeb. Przekształcenie 7-osobowego minivana w pojemne auto dostawcze trwa chwilę, a po rozłożeniu foteli pojemność bagażnika zwiększa się z 267 do 22971. W odmianach 5-miejscowych do jest odpowiednio: 809 i 2430 1. Nie ma też problemu z przewożeniem dłuższych i większych przedmiotów, ponieważ głębokość bagażnika może dochodzić do 1,98 m, szerokość do 1,17 m, wysokość do 0,97 m.

Zarówno Alhambra, jak i Sharan są seryjnie wyposażone w przesuwane drzwi boczne, które w Seacie mają w standardzie elektryczne siłowniki do ich otwierania i zamykania. W Volkswagenie to opcja za 2900 zł. Tu także trzeba dopłacić 2260 zł za elektrycznie zamykaną klapę bagażnika, podczas gdy w Alhambrze Style dostajemy to w serii. Za to w hiszpańskim modelu dość dużo żądają za skórzaną tapicerkę – prawie 8500 zł, ale w pakiecie znajduje się elektryczna regulacja ustawień przednich foteli i ich podgrzewanie. W Sharanie w odmianie Highline tapicerka z alcantary jest oferowana jako gratis, za skórzaną w Comfortline natomiast dopłacimy od 2780 zł. Takie przykłady można by mnożyć, jednak choć w większości przypadków pakiety Seata okazują się tańsze, to po uwzględnieniu wszystkich elementów wyposażenia różnica w cenach ostatecznych nie jest już tak oczywista

 

 

Seat Alhambra
Seat Alhambra

I Sharan, i Alhambra identycznie spisują się podczas jazdy. Turbodoładowany, 140-konny silnik zapewnia przyzwoitą dynamikę i na pewno nie czyni żadnego z tych minivanów zawalidrogą. Samochody szybko reagują na ruchy pedałem gazu i są dość elastyczne. Maksymalny moment 320 Nm jest dostępny już przy 1750 obr./min, dzięki czemu, by jechać dynamicznie, nie trzeba często sięgać do drążka zmiany biegów. Motor jest dobrze wyciszony i – to największa jego zaleta – ekonomiczny. Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 5,2 1/100 km w cyklu mieszanym, my osiągnęliśmy nieco ponad litr więcej, ale to i tak świetny wynik. Co ważne, zasięg na jednym baku przekracza ponad 1100 km, zapewniając poczucie swobody podczas dłuższych podróży.

Napęd 4×4 jest oparty na sprzęgle Haldex.

Napęd 4×4 zbudowano z wykorzystaniem wielopłytkowego sprzęgła Haldex i w normalnych warunkach drogowych moment trafia na przednie koła. Tył dołącza się automatycznie w razie potrzeby i poprawia właściwości trakcyjne, a także wpływa na pewność prowadzenia. Pomaga w tym również układ kierowniczy z progresywnym elektromechanicznym wspomaganiem. Zawieszenie ma raczej jędrne nastawy, a w testowanym Seacie zostało dodatkowo obniżone i delikatnie usztywnione. Te dwa samochody zapewniają równie wysoki komfort jazdy.

Rafał Sękalski

PODSUMOWANIE

W segmencie minivanów te dwa testowane modele można zakwalifikować do najlepszych. Oferują przestronne i funkcjonalne wnętrza, a do tego sprawdzony układ napędowy i dobre osiągi. Różnica w cenie wynika z odrębnej polityki każdej z marek oraz elementów wyposażenia. Dlatego też oferta Seata wydaje się bardziej konkurencyjna. Alhambra ma też dłuższą gwarancję.

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Porady

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Analiza kosztów: porównanie długoterminowych kosztów wypożyczenia vs. zakupu sprzętu budowlanego

Decyzja między wypożyczeniem a zakupem sprzętu budowlanego może mieć długofalowe skutki fi…