Przy pierwszym „Wiedźminie” CD Projekt był deweloperem, czyli twórcą, a wydawcą firma Atari. Czy współpraca między producentem i wydawcą wymaga wielu poświęceń?

Owszem, potrzebowaliśmy dofinansowania, ale miało ono swoją cenę. Walczyliśmy o każdą rzecz, np. o edycję rozszerzoną – chodziło nam o ładne opakowanie, bonusy. Nasi partnerzy przekonywali nas, że projekt nie będzie się opłacać. Na szczęście dla nas w Atari doszło do zmiany prezesa i nowy szef zaakceptował naszą wizję. Edycja rozszerzona sprzedała się świetnie, a na koniec okazało się, że nasz sukces ma wielu ojców – zwłaszcza po stronie naszego wydawcy. W drugiej części „Wiedźmina” CD Projekt jest zarówno twórcą, jak i wydawcą. I to my dyktujemy naszym partnerom zajmującym się dystrybucją, co mają robić i gdzie mają wydawać pieniądze. Niestety, w większości przypadków jeśli twórcy są w sytuacji bez wyjścia, kończą im się pieniądze, a wydawca wymusza na nich zmiany, grożąc wycofaniem się z projektu, w końcu zwykle idą na kompromis. Potem gdy produkt się nie sprzeda, winę za niepowodzenie zrzuca się na twórcę. To irytujące.

Obie części „Wiedźmina” okazały się dużym sukcesem – sprzedały się już w ponad trzech milionach egzemplarzy. O takich wynikach marzy chyba każdy szef firmy. Wy marzyliście o giełdzie.

Finansowanie gier jest bardzo kapitałochłonne, więc dobrym sposobem na pozyskanie dodatkowych pieniędzy było upublicznienie spółki. Celowaliśmy w kapitalizację 500 min zł. W 2007 roku mieliśmy dużą nadwyżkę finansową i zaczęliśmy inwestować w różne projekty. W efekcie jako grupa mocno przeinwestowaliśmy.

Na dodatek rynek totalnie usiadł i dopadł nas kryzys. Największy cios otrzymała dystrybucja, bo ludzie ograniczyli wydatki na rozrywkę. Musieliśmy sprzedać oddział w Czechach i na Węgrzech, zwolniliśmy wielu dobrych pracowników. Restrukturyzacja trwała dwa lata. Zależało nam jednak na finansowej stabilności i pod koniec restrukturyzacji firmy doszło do transakcji z Optimusem.

Spis Treści:

https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-1/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-2/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-3/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-4/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-5/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-6/

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Biznes

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym cechują się porządne pompy membranowe?

Czym cechują się porządne pompy membranowe? Eksperci, którzy produkują pompy membranowe ra…