Przy pierwszym „Wiedźminie” CD Projekt był deweloperem, czyli twórcą, a wydawcą firma Atari. Czy współpraca między producentem i wydawcą wymaga wielu poświęceń?

Owszem, potrzebowaliśmy dofinansowania, ale miało ono swoją cenę. Walczyliśmy o każdą rzecz, np. o edycję rozszerzoną – chodziło nam o ładne opakowanie, bonusy. Nasi partnerzy przekonywali nas, że projekt nie będzie się opłacać. Na szczęście dla nas w Atari doszło do zmiany prezesa i nowy szef zaakceptował naszą wizję. Edycja rozszerzona sprzedała się świetnie, a na koniec okazało się, że nasz sukces ma wielu ojców – zwłaszcza po stronie naszego wydawcy. W drugiej części „Wiedźmina” CD Projekt jest zarówno twórcą, jak i wydawcą. I to my dyktujemy naszym partnerom zajmującym się dystrybucją, co mają robić i gdzie mają wydawać pieniądze. Niestety, w większości przypadków jeśli twórcy są w sytuacji bez wyjścia, kończą im się pieniądze, a wydawca wymusza na nich zmiany, grożąc wycofaniem się z projektu, w końcu zwykle idą na kompromis. Potem gdy produkt się nie sprzeda, winę za niepowodzenie zrzuca się na twórcę. To irytujące.

Obie części „Wiedźmina” okazały się dużym sukcesem – sprzedały się już w ponad trzech milionach egzemplarzy. O takich wynikach marzy chyba każdy szef firmy. Wy marzyliście o giełdzie.

Finansowanie gier jest bardzo kapitałochłonne, więc dobrym sposobem na pozyskanie dodatkowych pieniędzy było upublicznienie spółki. Celowaliśmy w kapitalizację 500 min zł. W 2007 roku mieliśmy dużą nadwyżkę finansową i zaczęliśmy inwestować w różne projekty. W efekcie jako grupa mocno przeinwestowaliśmy.

Na dodatek rynek totalnie usiadł i dopadł nas kryzys. Największy cios otrzymała dystrybucja, bo ludzie ograniczyli wydatki na rozrywkę. Musieliśmy sprzedać oddział w Czechach i na Węgrzech, zwolniliśmy wielu dobrych pracowników. Restrukturyzacja trwała dwa lata. Zależało nam jednak na finansowej stabilności i pod koniec restrukturyzacji firmy doszło do transakcji z Optimusem.

Spis Treści:

https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-1/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-2/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-3/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-4/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-5/
https://eventsbymarriott.pl/wiedzmin-ma-ambicje-biznesowe-cz-6/

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Biznes

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Praca w domu – jak zapewnić sobie porządny internet?

Praca w domu – jak zapewnić sobie porządny internet? Fachowców z rozmaitych branż, k…